Als leerkracht in de onderbouw speel je een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het jonge kind. 

Spel is in de wereld van het jonge kind de leidende activiteit. Betekenisvol onderwijs inrichten vanuit spel vraagt om een andere benadering en aanpak. Zo is het klassenmanagement van een onderbouw klas wezenlijk anders dan die van een midden-bovenbouw. Ook zijn de ondersteuningsbehoeften van jonge kinderen vaak anders dan die van het oudere kind. 

Maar hoe doe je dat?

Deze scholing ondersteunt je hierbij. Er wordt praktisch gewerkt aan vragen waar veel (startend) leerkrachten in de onderbouw mee zitten. Denk aan:

  • Hoe richt ik mijn klaslokaal praktisch, effectief en aantrekkelijk in?
  • Hoe bied ik een rijke leeromgeving aan?
  • Hoe voorkom ik dat ik het een chaos wordt in mijn groep en zorg ik voor structuur en overzicht?
  • Hoe deel ik mijn dag in?
  • Hoe begeleid ik een speel/werkles in mijn groep?

In deze training gaan we samen praktisch aan de slag met als uiteindelijke doel het versterken van de onderwijskwaliteit in de klas door het verbeteren van de leeromgeving en de basisvaardigheden van de leerkracht(en) in de onderbouw.

Onderwerpen die o.a. aan bod komen:

  • Creëren pedagogisch klimaat
  • Inrichting en uitrusting lokaal
  • Management van tijd en organisatie
  • Klassenregels en routines
  • Zelfstandig werken in een kleuterklas

Wanneer een individuele leerkracht worstelt met haar basisvaardigheden kan deze scholing ook omgezet worden in een individueel coaching/scholing traject op de werkvloer.

Voor meer informatie, neem contact op met Marinda Peeters.