EDI en het Jonge Kind

Spel is in de wereld van het jonge kind de leidende activiteit.

Volgens Vgotsky (1896-1934) is spel zelfs de motor in de ontwikkeling van het jonge kind. Zonder motor kan een auto niet rijden. Zonder spel kan het jonge kind zich onvoldoende ontwikkelen. Spel sluit altijd aan op de zone waarin een kind zich bevindt en in spel is er sprake van veel interactie, waardoor het de zone van de naaste ontwikkeling stimuleert.

Vindt deze ontwikkeling dan vanzelf plaats? Soms wel, zeker wanneer de speel-leeromgeving rijk en betekenisvol is ingericht, maar niet altijd. Bij veel cruciale doelen is instructie, ook aan het jonge kind, essentieel. Onderzoek laat zien dat ook jonge kinderen in sterke mate profiteren en plezier beleven aan een heldere uitleg. Met name nu de diversiteit in de verschillende (kleuter) groepen steeds groter wordt.

In deze scholing leer je hoe je de technieken van Expliciete Directe Instructie (EDI) effectief kunt toepassen in een kleutergroep

Daarbij kijken we vanuit de theorie van formeel en informeel leren hoe je de vertaalslag kunt maken van de EDI technieken naar jouw begeleiding aan het jonge kind. Denk hierbij aan het inzetten van expliciete instructie technieken in o.a.

  • Een (kleine) kring setting; hoe ziet een effectieve instructie aan het jonge kind eruit? Hoe houd je alle kinderen betrokken? Hoe maak je een kringsituatie betekenisvol en sluit je voldoende aan bij de ondersteuningsbehoeften van jonge kinderen.
  • Een spelsituatie: hoe sluit je aan bij een spelsituatie en voeg je de technieken van EDI in tijdens jouw begeleiding van het spel? Op die manier geef je kinderen concrete leerervaringen mee vanuit een betekenisvolle context.

Heb je interesse in deze scholing, neem dan contact op met Marinda Peeters.